DE DRIE GROOTSTE UITDAGINGEN MET RAAMOVEREENKOMSTEN

In het algemeen, lijken verkoper en koper beide tevreden te zijn wanneer zij een raamovereenkomst hebben ondertekend. De ervaring leert echter dat slechts een klein deel van raamovereenkomsten uiteindelijk gebruikt worden in overeenstemming met de bedoelingen deze mensen. 

Er zijn drie belangrijke uitdagingen met raamovereenkomsten die u in de gaten moet houden:

  1. Teveel raamovereenkomsten.Bedrijven ondertekenen vaak raamovereenkomsten met verschillende leveranciers en verschillende medewerkers zijn dan vaak betrokken bij elk van deze overeenkomsten Raamovereenkomsten kunnen elkaar vaak, gedeeltelijk of volledig, kruisen en overlappen.Ondanks raamovereenkomsten meestal de hoogste kortingen ontvangen hoe meer ze worden gebruikt, zullen afnemers meestal te veel geld uitgeven, bijvoorbeeld door 10 verschillende raamovereenkomsten te gebruiken voor slechts 20% van wat ze zouden kunnen zijn. Het zou uiteraard veel interessanter zijn om een overeenkomst 100 % te gebruiken.
  2. Raamovereenkomsten worden niet gebruikt door de organisatie.De reden waarom ze niet gebruikt worden is simpel, ze zijn niet zichtbaar of beschikbaar voor middenmanagers, afdelingshoofden en managers op andere locaties. De overeenkomsten kunnen ‘verborgen’ zijn op iemands PC in SharePoint bestanden of mappen.
  3. Controle wordt vergeten of verloren.U zou graag willen denken dat raamovereenkomsten bewaakt worden door de verkoper, en dat hij of zij ervoor zal zorgen dat nieuwe orders en vernieuwingen van de raamovereenkomst de verwachte korting of bonus zal verdienen. Als kopers, verwachten wij automatisch een melding te ontvangen als er een bonus of nieuw voordeel valt te ontvangen.  Dit is echter niet altijd het geval in ons drukke leven.Het is de koper die nauwlettend moet toezien op de overeenkomst en dit is een voorbeeld van wanneer een kleine moeite zich kan laten gelden in de winstcijfers.

Als u optimaal gebruik wilt maken van uw raamovereenkomsten en vervolgens een positief effect wilt verwerven op uw bedrijfsresultaten, dan is de enige manier een gestructureerd, geautomatiseerd systeem voor contractbeheer.